رضا عباسی
 
انجمن ضد زنان شلوغ
حکایات و داستانها ی زیبا و پند آموز برای زنان و دختران
درباره وبلاگ


به وبلاگ خودتان خوش آمدید دوستتان دارم . نظر بدهید و مرا یاری کنید این وبلاگ برای شماست و بدور از ابتذال و تصاویر مستهجن و بد آموزی های رایج است .بخاطر خودتان هم شده مرا راهنما باشید با تشکر
نويسندگان
چهار شنبه 3 خرداد 1391برچسب:عباسی, :: 13:13 ::  نويسنده : پورباقر مهنه

خلق آفريني کرده است.

اين نقاش چيره دست جوان بتدريج سبكي را ابداع كرد كه در عرض دو دهه آينده چهره نگارگري ايران را به كلي تغيير داد. كار و اثر او شامل طراحي بي‌عيب و نقش و در درجه اول رنگ‌آميزي درخشان سبك عالي صفوي بود. اما با گذشت زمـــان چهره پيكره‌هاي جـوان او مملو از چشمان درشت، بي‌لطافت، طره‌هاي تكلف و گاهي هم چانه‌هاي پهن گرديـــد و همه آنها در زير درخت بيــد تصوير شد كه تاثير كمتري در پي داشت. جدول رنگ آميــزي او كم كم تغييـر يافـت و رنگهاي زرد، قهــــوه اي و ارغواني جــاي قرمز روشن و لاجــوردي آثــار اوليــه را گرفـت. او آثـــار متاخــر خود (كه شايد منسوب بــه اوست) به نام ‹‹رضا›› و يا ‹‹آقا رضا›› امضاء كرده ولي در اواخر قرن لقب افتخاري لقب ‹‹عباسي›› را نيز بـــدان افـــزود كه احتمالاً از طرف شاه به او تفويض شده بود. سابقاً آقا رضا و رضا و رضا عباسي دو هنرمنــد مجزا و متفاوت فرض مي‌شد ولي مرحوم دكتر بچوكين بالاخره توانست مردم را قانع سازد كه هر سه اسم از يك نفر است. (تاريخ هنر ايران ( ۱۱ ) ( هنر نگار گري ايران ) ، ص ۷۳)
مي‌توان نتيجه گرفت كه همه آثاري كه به امضاء آقا رضا و رضا عباسي موجود است همگي از آثار يك هنرمند مي‌باشد. در ابتداي جواني بنام آقارضا آثارش را رقم مي‌زده و سپس در اصفهان در دربار شاه عباسي عنوان عباسي را كسب كرده و به نام رضاي عباسي آثارش را امضاء كرده.
مراوده ‌هاي سياسي و بازرگاني با کشورهاي اروپا، در زمان شاه عباس اول، موجب رواج نقاشي ‌هاي ايتاليايي در بازار اصفهان شده بود. رقابت دربار صفوي با دربار هنرپرور و با شکوه جهانگير پادشاه مغولي هند نيز سبب ديگري براي توجه به هنرمندان در اين زمان بود. در اين ميان آقا رضا نامي سرآمد همه‌ي هنرمندان و نقاشان اصفهان گرديد. شاه عباس او را به خود منسوب کرد و از آن پس به نام رضا عباسي مشهور شد.
ساختن بناهاي متعدد در زمان شاه عباس اول در اصفهان، گونه‌اي تازه از نقاشي را به وجود آورد. پيش از آن در زمان شاه اسماعيل و شاه طهماسب، نقاشان بزرگ چون کمال الدين بهزاد به تصوير کردن کتاب‌ هاي خطي مي ‌پرداختند. اما در اين دوره نقاشي بر روي ديوارها و کشيدن تصاوير بزرگ براي تزئين بناها مرسوم گرديد.
بعد از اين كه پايتخت صفويه به اصفهان منتقل گرديد، سبك و شيوه‌ي مينياتورسازي و نقاشي تحولي پيدا كرد كه نمونه ‌هاي بارز آن نقوش تزئيني مساجد اصفهان و كاخ چهل ستون و عالي قاپو مي ‌باشند.
با توجه به اين كه رضا عباسي از پيش كسوتان و سرپرست كارگاه شاه عباس اول بوده است و از جانبي ديگر، سبك نقاشي او با مكتب نقاشي اصفهان پيوند عميق دارد و تا سال 1044.ق در قيد حيات بوده و هنرمنداني همچون محمد قاسم، افضل الحسيني و معين مصور از جمله بهترين پيروان و شاگردان او بوده‌اند، مي توان چنين نتيجه گرفت كه با توجه به گستردگي اين آثار و سنت كار گروهي، اين آثار نتيجه‌ي كار گروهي است كه سرپرستي آن ها را رضا عباسي بر عهده داشته و شاگردان او به ويژه محمد قاسم در اجراي اين آثار نقش اساسي داشته‌اند. در بعضي از اين آثار به خوبي آشكار است كه به احتمال قوي استاد (رضا عباسي) طرحي را شروع و سپس شاگردان آن را دنبال مي كرده‌اند. همچنين در طراحي و ساختار اين گروه آثار به لحاظ استحكام و پختگي در طراحي و تركيب بندي، نظارت و قلم استاد بيش از هر چيز ديگر هويداست.
رضا عباسي در فاصله سال‌هاي 1618 تا 1639 پرده‌ هاي نقاشي بسياري آفريد که در آن ‌ها به جاي انبوه درباريان، تنها صورت يک يا دو آدم زيبا نقش مي‌ شد. در اين تصويرها رنگ آميزي لباس و صورت و تزئينات و تجملات صحنه درخششي چشم گير دارد. اما مهارت رضا عباسي، که بيشتر به نقاشي سياه قلم تمايل داشت، در تصوير طبيعت و حالات روحي و اخلاقي مردم عادي بود.

پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 98
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 98
بازدید ماه : 1030
بازدید کل : 56265
تعداد مطالب : 492
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



----------------------------------------------------------------

----------------------------------------------- <-Text1->
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت